Slettestrand i Danmark

Sommerferien 2018 gikk mot slutten, og vi hadde vært en rekke steder i Østerrike. Der hadde vi brukt mange dager på heisbasert stisykling og noen toppturer til fots med overnatting på sjarmerende fjellhytter. Etterhvert måtte vi planlegge returen til Norge. Først dro vi til Europa-park, en skikkelig stor fornøyelsespark som ligger ved grensen til Frankrike i Tyskland. Deretter kjørte vi nordover og booket oss inn noen dager i Slettestrand på Nord Jylland.

Feriecenter Slettestrand

Slettestrand ligger ca 1 times kjøring fra Hirtshals, og ble vårt utgangspunkt for de siste dagene av ferien før vi skulle ta fergen hjem.

Feriecenter Slettestrand ligger rett ved havet, og har en rekke leiligheter som passer både til familier som oss, men også til de som har spesielle behov. Vi trodde stedet var en campingplass, siden vi hadde gjort det meste av undersøkelsene på motorveien opp igjennom Tyskland. Solvor hadde derfor spurt om det var mulig å sette opp telt første natten, for de hadde ingen ledige leiligheter. Hun hadde snakket med Inger Marie, som sammen med mannen sin John kjøpte og startet utviklingen av dette stedet i 1999.

20180803_062310228_iOS
Telt og sykler som fungerte som tørkestativ. Rene taterleiren!

De så rart på oss da vi møtte opp og sa at vi hadde fått beskjed at vi kunne sette opp telt, for det var ikke noe de hadde opplevd før. Men det var ikke noe problem, Inger Marie geleidet oss til en liten flekk med gress der vi fikk satt opp begge teltene våre.

For vår del var det bra at vi ihvertfall fikk en natt i telt, siden vi hadde dratt med oss utstyret “halve Europa rundt” uten å få brukt det. Vi hadde planer om flere netter i telt, men de ble endret eller vi syntes været var litt for ustabilt. Det er ikke så sjarmerende å sove i telt etter en slitsom dag med sykling, når utstyr må tørkes og regnet drypper fra mørke skyer.

20180802_184831827_iOS
På kvelden lekte vi “har’n” med tråsykler

Det er veldig mange handikappede og andre med spesielle behov som har sommerferie på Slettestrand, og stemningen er veldig bra. Noen har med seg sine hjelpere, men de fleste har også fått fri fra de som hjelper dem i hverdagen, og skal klare seg i større grad enn normalt. Betjeningen er veldig service innstilt og det er helt tydelig at det er mye omsorg og glede i omløp på Feriecenter Slettestrand.

Hvis du vil, er det mulig å ha fullpensjon eller halvpensjon på Feriecenter Slettestrand. Vi spiste a la carte på restauranten første kvelden, og lagde vår egen mat de andre dagene vi var der. Det finnes en fin Super Brugsen ti minutters kjøretur fra Slettestrand.

Mountainbike Slettestrand

Familien Kronborg som driver Feriecenter Slettestrand er hekta på mountainbike, og dette er virkelig et flott sted å komme for stisykling.

Nord Jylland har en rekke områder som de kaller for Klitplantager eller Plantager. Dette er ofte nettverk av stier som går igjennom skog og åpent landskap rundt kysten. Det finnes så mange steder å sykle at det er vanskelig å velge. Fra Slettestrand kan du sykle både i Svinkløv Plantage og Kollerup Plantage.

Svinkløv Plantage

Stiene i Svinkløv Plantage starter noen hundre meter fra Feriecenter Slettestrand. Dette er en singletrack sti som er mulig å sykle i noen ulike variasjoner. Solvor og jeg syklet den lengste runden på 21 km mens barna slappet av og lekte på feriesenteret, og den var både krevende kondisjonsmessig og hadde noen svært krevende partier.

Den korteste ruten er på 9 kilometer. Vi prøvde ikke denne versjonen, og kan kanskje anbefale den i stedet for å ta den mellomste løypen på 16 km.

Den hvite løypen (16 km)

Første dagen dro vi avgårde på denne turen. Vi fant stien uten problemer og satte avgårde. Etter noen hundre meter oppdaget Solvor at vi hadde syklet forbi en liten krabat som ålte seg avgårde i sanden. Det var en liten hoggorm.

20180802_103445650_iOS
Den lille hoggormen klarte seg bra, tror vi

Selv om Svinkløv Plantage ligger i et relativt flatt område er stien ganske kupert. Underlaget er sand og stien snirkler seg avgårde i terrenget. Noen steder er den gravd ut, men veldig mye av stien er natursti og gir god flyt. Det er veldig annerledes å sykle på sand, spesielt i svinger med stor fart. Det handler om teknikk, men alle opplevde at hjulene mister grep og sklir ut til siden.

20180802_113807004_iOS
Nelly (15) ved utsiktspunkt mot havet. Deilig sted å ta en pust i bakken

Andre steder har stien røtter og barnnålssti med deilig flyt. Sina og Oline var godt motivert for det meste, men vi har aldri syklet så langt på natursti med dem tidligere. Det var veldig varmt (30+ grader) og vi hadde med oss litt for lite vann. Etterhvert ble det endel spørsmål om hvor langt det er igjen. Dette er grunnen til at vi vil anbefale å starte med den korte runden hvis dere har med barn på Sina og Olines alder. Vi som er voksne klarer å forestille oss hvordan stien går og hvor lang tid det vil ta, mens barna liker forutsigbarhet.

Vi brukte ca. 3 timer på turen, inkludert stopp for å se på utsikten.

Hele runden (21 km)

Dagen etter bestemte Solvor og jeg oss for at vi skulle ta turen alene. Barna holdt seg på Feriecenter Slettestrand og vi satte avgårde etter lunsj.

Vi hadde jo syklet store deler av løypen før, for de sorte partiene som utfyller den hvite runden er som regel avstikkere som kommer inn på den vanlige stien igjen. Disse partiene er mer krevende, og vi hadde en høyere fart enn dagen før når vi syklet med barna.

20180803_081810733_iOS
Blir nesten ikke mer idyllisk enn dette!

Høyere fart ga bedre flyt, og det var som å sykle en helt annen sti. Sandgrunnen gjør at dekkene ikke ruller som vi er vant til og du bruker til tider mye mer energi enn i en vanlig norsk sti. Det var også varmt, så vi ble nødt til å ta pauser etterhvert.

21 km på sti i relativt høyt tempo tapper kreftene, og spesielt noen av de mer tekniske delene ble vi nødt til å ta det med ro eller gå av sykkelen.

Det var sinnsykt moro, og vi kommer nok tilbake hit når vi skal sykle i Danmark neste gang. Vi brukte vel 2 timer og 15 minutter på runden og var veldig slitne etterpå.

Kollerup Plantage

Det er mulig å sykle til Kollerup Plantage fra Slettestrand, men det så ut som det ble rundt 8 kilometer med sykling hver vei. Vi visste at det ikke ville være bra for motivasjonen til barna, spesielt på vei tilbake. For den som er veldig ivrig, går det også å sykle både Svinkløv og Kollerup på samme dag, men da bør formen være veldig bra.

Nelly (15) på vei ned en deilig bakke i Kollerup Plantage

Vi kålet litt med å finne den riktige parkeringen, men det var ingen utfordring. Lastet av syklene og tråkket ca 800 meter opp en grusvei til vi så skiltene med hvite trekanter som markerer hvor stiene går.

Oline (7) på barnnålsstien som snirkler seg igjennom den mosegrodde skogbunnen. Eventyrlig!

Første del av stien var som å sykle i en eventyrskog. Stien snirklet seg igjennom skogen, omringet av mose og flotte trær. Dette er nok et av de fineste stipartiene jeg har syklet så langt.

Resten av stien er mer varierende, og denne runden er 6.2 kilometer lang. Småjentene slet også her med motivasjonen. Det har ingenting med runden å gjøre, men jeg tror det blir vanskelig å se for seg at det bare er 3 kilometer igjen. Vi voksne har heller ikke syklet her før og kunne ikke gi noen gode svar på hvor langt det var igjen.

Andre kilder:

(Elisabeth sin blogg er veldig spennende, anbefaler å følge henne)

Les om resten av sommerferien vår her:

Saalbach-Hinterglemm

Fieberbrunn

Zillertal

Innsbruck om sommeren

Tirol: Glungerzeehütte

Serfaus Fiss Ladis

Andre steder som skal være bra på Nord-Jylland

Sjekk ut:

• Skagen Klitplantage
  • Hammer Bakker (Ålborg)
  • Vandet Klitplantage (ved Tvorup)

Kom gjerne med dine tips, for vi skal tilbake til Danmark og sykle mer!

3 Replies to “Slettestrand i Danmark”

1. Det har vært moro å følge dere på turen(e) i sommer. Saalbach har jeg selv bare besøkt om vinteren, men et besøk om sommeren står på ønskelisten. Moro å se at dere fikk testet Slettestrand. Jeg var der i år også, og jeg bare elsker de stiene der! Tusen takk for hyggelige ord og link til bloggen min 🙂

1. Saalbach var nok det beste stedet vi var i sommer. Anbefales på det sterkeste!