Ålborg – stisykling i Hammer Bakker

Vi forandret planene våre i påsken, hadde opprinnelig tenkt å ta to fylkestopper på fjellski sammen med barna, men bestemte at vi skulle dra til Danmark og stisykle i stedet. Først hadde vi en helgetur til Hemsedal, der vi fikk gått to toppturer, så jobbet vi et par dager.

Tirsdag ettermiddag dro vi med Color Line fra Larvik til Hirthals, og kjørte så en time fra kaia til et sommerhus vi hadde leid på AirBnB i et lite sted som heter Hals utenfor Ålborg.

Hammer Bakker

Hammer Bakker ligger rett utenfor Ålborg, og vi brukte ca. 30 minutter på å kjøre dit fra sommerhuset vi hadde leid i Hals. Solvor hadde bursdag, så vi startet dagen med åpning av gaver mens vi inntok en deilig frokost. Alle var gira på å sykle, og etter litt smøring og stell med syklene var vi klare.

Syklene har ikke blitt brukt i løpet av vinteren, så vi måtte pumpe endel luft i dekkene

I 2015 ble Hammer Bakker kåret til Danmark’s beste MTB sti, så forventningene var svært høye. Vi hadde sett en video på YouTube og tenkte at dette kom til å bli knall.

Vi kjørte litt feil, men fant ganske snart frem til parkeringen der stien starter.

Normal rute

Dette er en blå sti, og selv om videoen over kanskje hauser opp stemningen med fokus på hopp og luft under sykkelen, er ikke denne stien vanskelig å sykle hverken for barn eller voksne.

De stedene der det er hopp, er det merket godt, og du kan ta et enkelt alternativ rundt hindrene (chickenruns). Veldig bra!

Nelly (15) i godt driv!

Stien blir vedlikeholdt av et stibyggerlaug, som heter Trailbuilders9000, og jeg kan anbefale å følge med på deres Facebook side. Hammer Bakker har også egen Facebook side.

Her er ett av hoppene det er fullt mulig å dra på det man har, Nelly (15) prøver etter beste evne å fly på sykkel.

Normal ruten er ganske kupert, men ingen av nedkjøringene var problematiske for Sina & Oline på 8 år. De hadde store utfordringer med klatringen oppover et par steder, så det er viktig som foreldre å smøre seg med litt tålmodighet og vite at barna må trille litt her og der.

Ingen tvil om at dette er gøy!

Denne delen av stien er litt over 4 km, og vi hoppet noen steder, og sto over på flere av de andre. Etter gjennomført runde, tok vi en pause med litt mat, så var vi klare for den litt lengre familierunden.

Familierunden

Familierunden er litt over 9 kilometer lang, og vi satte avgårde med mye energi i kroppen. I starten av runden er det en tøff bakke, og de fleste av oss prøvde å komme opp, men ingen lykkes. Den er ikke lang, men litt teknisk. Normalt sett hadde vi prøvd den flere ganger, men siden vi ikke visste hva som ventet oss, så syklet vi videre.

Her ble det vanskelig å komme seg over steinen!

Stien snirkler seg igjennom terrenget som er litt enklere enn normalrunden. Det er ikke like kupert, så denne runden passer veldig bra til familier.

Sina (8) gjør et hederlig forsøk opp den første bakken i Familierunden.

Etterhvert startet Sina å få utfordringer med pusten, hun hadde vanskeligheter når vi gikk på topptur i Hemsedal, og hennes astma startet å bli hemmende. Derfor splittet vi oss.

Sina og jeg syklet noen snarveier tilbake til bilen, og Solvor tok med seg Nelly og Oline på resten av runden.

Oppsummering

Hammer Bakker er et flott område, og vi var veldig heldige med været den dagen vi syklet her. For oss som er vant til stisykling i norsk skog, blir dette terrenget ganske annerledes.

Bakken består av jord med stor grad av sand, og stien blir derfor bestående av hardpakket jord som er veldig god å sykle på. Dekkene får godt tak, og er du godt kjent her så kan du nok sykle i et høyt tempo.

Noen av doseringene er ikke bygget slik vi har vært vant til fra noen andre steder. De fleste er veldig bra, men her og der er de litt lave og gir ikke den flyten som vi hadde forventet.

Sina (8) kjører gjennom deilige svinger i Familierunden

Stiene blir derfor ikke krevende å sykle, og jeg tror ruten passer godt til de som liker utfordringer med tøffe bakker og gjerne ønsker å sette rekorder på Strava. For de som forventer stisykling på nivå med det man finner hjemme i Norge, så er det ikke mye røtter eller steiner som gir utfordringer.

Området passer godt til familier, og vi anbefaler å teste den ut. Stiene er etter min mening ikke den beste vi har syklet i Danmark, men jeg kommer til å legge ut linker til noen av de andre stedene vi har vært nederst i innlegget.

Linker

Stisykling andre steder i Danmark

Gå inn på denne artikkelen og se de geografiske inndelingene i Danmark. Her kan du klikke deg videre til de områdene vi har skrevet artikler om stisykling og andre aktiviteter.

Danmark

2 Replies to “Ålborg – stisykling i Hammer Bakker”