Runde Fyr

Å besøke Runde Fyr er på ingen måte en ekstrem aktivitet, men vi tar med dette besøket på bloggen alikevel. Jeg var her på firmatur for temmelig mange år siden, og akkurat som nå hadde jeg hatt et mislykket forsøk på Slogen. Høydeskrekken min har blitt temmet noe, men den er betydelig enda.

Det første stykket er temmelig bratt å gå, kroppen sparkes igang temmelig umiddelbart.

Vi kjørte til Runde og parkerte bilen, og med sekkene fulle av komfortkilo dro vi avgårde. Kunne kjenne de milene vi har hatt på tøffere fotturer de siste ukene i oppoverbakkene helt i starten. Etterhvert flater det litt mer ut, Sina og Oline trener på å hilse på andre som er på tur, og det var endel som hadde tatt turen. Vi gikk den litt lengre runden til Runde Fyr, og det var 3,7 km å gå. Turen tok omtrent en times tid, selv om markeringen på starten sa at det ville ta 100 minutter. Det går også en “snarvei”, som er litt kortere – men denne stien kan være litt våtere når det har regnet.

De fleste kommer nok for å se på det imponerende fuglelivet på Runde. Det er nesten 400.000 Lundefugler her, og mange andre typer fugler. Vi så ingenting til fuglene, det var lavt skydekke og bare 20-30 meter sikt. Men oppe på fuglefjellet kunne vi høre spetakkelet og senere på kvelden fikk vi bildebevis fra noen ornitologer som hadde klatret ned til der Lundefuglene holder til. Dette er ikke noe vi anbefaler for de som ikke vet HVOR man kan klatre ned.

Solvor, Sina (6) og Oline (6) på vei til Runde Fyr

Gleden var stor da vi kunne starte på nedstigningen mot Runde Fyr, vi kom under skydekket og kunne se det flotte fyret som er 250 år gammelt i September (2017). Vel nede satte jeg meg ned i godstolen og leste om fyrets historie. Grunnleggeren virket som en skikkelig luring, som fikk overtalt kongen om at det var behov for et fyr der. Han fikk klekkelig betalt og ble storkar av denne grunn. Skrivet ligger lett tilgjengelig på fyret, så det er verdt turen å sette seg inn i lokalhistorien. Opprinnelig skulle fyret bruke kull, men de brukte blant annet torv, som var mye rimeligere. Flere opptegninger om lureri med at fyret ikke var synlig og lignende står også i disse nedtegningene.

20170722_154536986_iOS
På oppdagelsesferd i området rundt Runde Fyr

Etter en taco middag, tok hele familien seg en tur rundt i området. Spennende å se på det gamle fyret, og jeg fikk lurt meg ned i en gammel bunker.

20170722_162719284_iOS
Jentene kikker inn i det gamle fyret. Stålet kom fra Bærums Verk.

Vi kan anbefale å ta turen, og gjerne i enten fantastisk finvær – eller i skikkelig ruskevær. Er det dårlig vær med mye sjø, må dere være oppmerksom på at veien til Runde kan bli stengt ved en av de siste broene.

3 Replies to “Runde Fyr”

1. Runde fyr er en av mine favoritter. Det er som du sier, ingen ekstremtur, men beliggenheten er så unik. Da jeg tok turen hit, var planen å bli en natt, men jeg klarte ikke å forlate stedet, så det endte med at jeg ble en natt til. Jeg hadde klarvær på min tur, så jeg tok turen ut til Fuglefjellet og fikk sett de vakre Lundefuglene.

1. Jeg har også vært der i finvær, har noen utrolige bilder av solnedgangen fra den turen. Da var det sent på høsten, og dermed har jeg enda tilgode å se en Lundefugl annet enn på bilder