Kommunetopp i Hemsedal og Lærdal: Høgeloft

Vi prøvde å ta Høgeloft på ski fra Eldrevatnet på Hemsedalsfjellet. Den gangen måtte vi snu på grunn av dårlig sikt, og vi ble enige om å forsøke å ta denne toppen i fint vær, og helst på beina.

Sommerferien 2022 tilbrakte vi store deler av i Hallingdal, og nå hadde vi bestemt oss for å kombinere overnatting på DNT hytta Kljåen med topptur til Høgeloft.

De fleste går nok til Høgeloft fra Eldrevatnet, og det er kanskje en enklere tur.

Kljåen (DNT hytte)

Denne hytta ligger flott til inne i Grøndalen i Hemsedal. Vi kjørte bobilen så langt vi kunne, lagde oss litt mat og hørte regnet som trommet mot taket. Jeg tok til og med en liten lur i håp om at regnet ville avta. Det skjedde ikke.

Da tok vi av syklene, snørte igjen regntøyet og syklet innover mot Kljåen. Regnet var ikke så kraftig, men vi rakk å bli ganske bløte på de fire kilometerne inn til hytta.

Dette er ikke en veldig godt brukt hytte, vi var vel gjester nummer 40 i 2022.

DNT hytta Kljåen ligger idyllisk til innerst i Grøndalen

Fikk liv i ovnen, lagd litt mat (hytta er selvbetjent, så det er proviant der), spilt litt kort og lest litt før det ble leggetid.

Høgeloft

Dagen etter var været bedre, men det virket ikke like bra som den værmeldingen som hadde vært dagen før.

Vi satte avgårde i 10-tiden.

Riktig side av elven

Noen hundre meter fra Kljåen, ved stien mot DNT hytta Sulebu, er det en bro over elva Grøndøla. Gå over den.

Her fyller vi opp vannflaskene rett ved broen vi burde ha tatt over elven.

Det gjorde ikke vi.

Tanken var at vi kunne komme oss over elven litt høyere opp i dalen. Det viste seg å bli en utfordring.

På grunn av regnet dagen før, var vannstanden høy, og denne elven var stri. Ofte er det flere steder å gå på steiner over elven eller vade. Vi gikk forbi den ene plassen vi kunne vadet over, fremdeles i tro at vi kunne komme over høyere opp.

På vei opp mot Grøndalsbotnvatnet der vi leter etter et sted å komme oss over elven.

Resultatet ble at vi gikk nesten opp til Grøndalsbotnvatnet før vi til slutt fikk vasset over. Å lete etter et sted å komme over er tidkrevende og utmattende. I tillegg måtte vi gå tilbake til dalen som ligger mellom Kljåbandet og Haukefjellet.

Her har vi kommet oss over elven og er på vei tilbake mot dalsøkket på vei opp mot Haukefjellet.

Går du over elven med Kljåen, så har kuene som beiter laget en krøttersti som kan gås et par kilometer nordover. Vi gikk her på vei tilbake. Det er endel myrterreng, så du kan eventuelt holde litt høyde og gå igjennom bjørkeskogen. Det er ganske bratt, så vurder om du traverserer skrått oppover, eller om du venter til det flater ut og du kan gå parallelt opp med bekkene som renner fra vannene 1408 og 1407.

Opp mot Haukefjellet

Dalen eller skaret mellom Kljåbandet og Haukefjellet er lett å gå i starten, og den eneste ruten opp er til venstre for bekkene. Det blir bratt etterhvert, men ikke noe problem å komme seg opp.

Deretter kan du gå ganske lavt rundt vannene 1408 og 1407, og gå på ryggen opp mot Haukefjellet. Her ligger det snø i større partier, og vi synes det er lettere og tryggere å holde seg til partiene med stein og ur oppover. Uren består av mindre stein (les: av størrelse) og er relativt enkel å gå. Nå er det ca. 3,5 km igjen til toppen, og det er bare å ta tiden til hjelp.

Her er vi på vei oppover i steinrøysa mot Haukefjellet

På topp partiet ved Haukefjellet går du mellom toppen og en forhøyning, og her er det smågrus og veldig lett å gå.

På dette tidspunktet var det dårlig sikt, og vi måtte bruke GPS for å velge riktig retning.

Opp mot toppen av Høgeloft

Det går noen hundre høydemeter ned fra Hauketoppen før det går oppover mot toppen av Høgeloft.

Nok en gang velger vi å gå der det er stein. Her har det vært isbre for «ikke så lenge siden», og terrenget er en miks av svaberg og steinur. Ikke bratt og fint å gå. Ved dårlig sikt bør man holde seg midt på ryggen opp mot toppen.

Høgeloft (1.920 moh)

Sannsynligvis er det helt sinnsyk utsikt her, men vi hadde dårlig sikt og så ingenting. Det var veldig deilig å komme til topps i Lærdal og Hemsedal kommune.

Endelig på toppen!

Vi var på toppen etter 5 timer og 20 minutter, men det var etter feilen vi gjorde og måtte gå en omvei. Jeg gjetter at det tar minst 2 timer mindre å gå til topps hvis du krysser broen over elven.

På vei ned igjen fra toppen av Høgeloft

Tilbake til Kljåen

Vi fulgte samme rute tilbake til vannene 1408 og 1407, og derfra holdt vi høyden en stund og traverserte i retning Kljåen. Da det startet å bli brattere, gikk vi brattere ned i bjørkeskogen og etterhvert ned mot elven der vi fant krøtterstien som er ganske fin å gå, med noen unntak i kortere partier.

Utrolig fin utsikt de få gangene vi fikk klar sikt på vei ned.

Vi brukte 3,5 time tilbake til der syklene våre sto ved Kljåen. Der hentet vi sekkene til barna og satte oss på syklene.

Oppsummering

Det er nok lettere å gå til Høgeloft fra Eldrevatnet, men det er også en tøff tur. Høgeloft er en sort gradert tur, og inngår i Hemsedals 20 toppturer.

Men å kombinere turen med overnatting på Kljåen kan vi virkelig anbefale.

Nå er vi snart klare for å komme oss ned i bjørkeskogen og videre til broen over elven.