Kommunetopp i Eigersund: Store Skykula

Det var påskeferie i 2021, landet var påvirket av pandemien og vi var veldig usikre på hva vi skulle finne på. Løsningen ble å dra vestover og ta en del kommunetopper. Målet for reisen var Stavanger, og vi hadde peilet ut at Store Skykula i Eigersund kommune kunne være en flott tur å ta. Dagen før hadde vi gått på fjellski til Oddevassheia i Hægebostad kommune.

Vi hadde peilet oss inn på “Lauperak parkeringsplass”, og var veldig spent på hvor enkelt det ville være å komme seg inn dit. På kartet ser vi at det går vei nesten helt opp til toppen, men det virket ikke sannsynlig at det ville være brøytet hele veien opp. Området hadde dårlig mobildekning, så Solvor fulgte veien på Norgeskart.no så godt hun kunne. Vi hadde lastet ned området i forkant, noe jeg kan anbefale å gjøre hver gang du skal på tur.

Vi er klare for dagens første topptur!

Det var enkelt og greit å komme frem, og vi pakket ut av bilen i litt ubestemt vær. Planen ble å følge “Kongestien” opp mot toppen i stedet for å gå veien opp mot toppen. Det var veldig lite informasjon å finne om denne turen, så begrunnelsen for dette valget var vel at det virket mest fornuftig.

Solvor på vei opp den første kneika fra parkeringsplassen

Store Skykula (905 moh)

Vi tok på oss fjellstøvler, pakket fjellski støvlene i sekken og tok skiene på sekken. Området var litt vanskelig å lese siden vi aldri hadde vært her før, og det var svært lite snø rundt parkeringsplassen der vi startet.

Her er vi ved enden av Bjørnvatnet og det er ikke lenge til vi tar på skiene

Stien gikk relativt bratt oppover i terrenget, og vi fikk godt med høydemeter på kort tid. Etter ca. 170 høydemeter flatet det ut, og stien gikk innover i lett kupert terreng mot Bjørnvatnet. Omtrent halvveis forbi Bjørnvatnet så vi at det snart ville bli aktuelt å bytte fra fjellstøvler til ski. Planen vår om å følge sommerstien ble forkastet, og vi besluttet å ta på oss skiene.

Vi fulgte noen gamle spor mot toppen. Ikke verdens beste føre, men fint å gå

Å følge sommerstien virker ikke som det beste valget, så vi gikk mer eller mindre østover mot toppen og fulgte terrenget (markert med orange på kartet under).

Det var veldig fint skiterreng og vi kom etter hvert opp til der veien går fra parkeringsplassen. Der skimtet vi flere andre som tydeligvis hadde fulgt veien opp.

På toppen av Store Skykula står det noen anretninger som er tatt ut av en 70-talls James Bond film, og det virker som varden er plassert på et sted der Forsvaret ikke har noe problem med at folk reker rundt.

Sina og Oline (10 år) kjører så fort de makter nedover i vårsnøen

Vi fulgte veien tilbake, og det ble en halsbrekkende nedkjøring på fjellski. Vi tok av fellene og føret var sånn passe sugende, så det ble en vurdering om vi skulle bremse og miste farten i de flatere partiene eller håpe på det beste å stå på det liv og remmer tålte. Vi valgte det siste.

På tide å ta skiene på sekken igjen. Smart å ha med tursko.

Brått tok snøen slutt, og vi satte skiene på sekken igjen og trasket nedover veien til bilen.

Jeg kan anbefale å ta den samme runden som oss, det virket mye mer som en topptur på ski, og terrenget er lett å gå i. På vei ned ville jeg tatt veien.

Vi dro videre mot Stavanger og tok Tinghaug i Klepp kommune samme dagen.

Linker og annen informasjon

Les mer om andre ting vi har gjort i tidligere Rogaland her: