Tømtehytta i Nordmarka

Vi vurderte å dra på hytta i Trysil denne helgen, men det mangler en del snø før den store entusiasmen kommer frem. Et annet alternativ var å dra til Oppdal eller Romsdalen på topptur, men forholdene var ikke perfekte der heller. På Facebook kommer det ene minnet etter det andre fra fjorårets sesong, og det blir enkelt å sammenligne og si til seg selv: “Det var bedre i fjor!”

Konklusjonen var at vi skulle finne en kortreist tur, og heller bruke fredagskvelden til ro og ettertanke hjemme. Vi har ganske bra rutine på å planlegge ting nå, så Solvor og jeg satte oss ned foran PCen og startet å gå igjennom OneNote og sjekke alternativene. Vi ønsket helst å bo på en DNT hytte som vi ikke har vært på før, gjerne uten den lange kjøreturen fra Lørenskog der vi bor.

Det pleier å være svært få alternativ når vi starter på denne prosessen torsdag kveld. Denne gangen var det ikke noe annerledes. Det ble ikke noe bedre av at jeg ikke hadde fornyet medlemskapet i DNT. Nettsiden viste at Tømtehytta var ledig, men vi kunne ikke booke overnatting og få rabatten som medlemmer. Kontigenten ble betalt i nettbanken.

Turen opp

Vi sto opp lørdag morgen, og jeg fikk endelig booket hytta. Solvor hentet inn boksene med utstyr fra garasjen, gårdsplassen var dekket av is og jeg kunne høre at hun tasset mellom huset og garasjen med piggsko. Alt kom i hus og vi fikk pakket på null komma niks samtidig som frokosten ble inntatt i fart. Rutinene på å pakke til en dags DNT tur er såpass innarbeidet nå, at vi ikke trenger å bruke pakkelistene lengre. Alle har hver sin sekk med de klærne de trenger i en vanntett pose, og det er ikke mye som skal være med. Alle skal ha med seg ekstra ull, boblejakke, pysj og tøfler. Solvor, Nelly og jeg skal ha med mat, GPS, DNT-nøkkel og en del praktiske ting som førstehjelpsutstyr, opptenningsbriketter og slikt.

Store og Lille Tømtehytta ligger en drøy times gåtur fra parkeringsplassen på Skar i Maridalen. Med sekken full av komfortkilo, kjente vi presset mot bakken i større grad, men det var ingen grunn til å bli stående. Nelly tok velvillig på seg ansvaret å være kartleser, med litt veiledning fra undertegnede.

Det finnes en snarvei for de som er kjent som går ned i dalen ved Skar, over elven og opp til skogveien på andre siden. Vi la første del av turen langs veien og bort til grusveien forbi Bergerud og Halvorsrud gård, og tok snarveien på vei ned igjen.

Vi ble bedre kjent med noen hester på vei til stien.

Turen opp til Tømtehyttene går ganske bratt oppover. Vi hadde opprinnelig en plan om å gå på ski – noe som ikke hadde vært mulig på det føret som forelå. Lite snø, speilglatt is og mange bare partier med skarpe steiner, ga oss bekreftelsen at skiene lå godt i skiboksen.

Jeg tipper denne turen på ski handler om fiskebein oppover i flere kilometer, og dødsangst i nedkjøringen. Å dra pulk opp disse bakkene må være for spesielt intesserte. Det er nok en bedre ide å ta turen om Øyungen og Tømte gård.

IMG_5707 (2).JPG
19topper har mye å gi, noen oppoverbakker stopper ikke oss!

En annen tanke jeg hadde var at dette kanskje er et kult sted å sykle. Nå som jeg sitter hjemme og sjekker ut, ser jeg at største delen av turen går i naturreservat, og enn så lenge er det ikke lov til å sykle der. Dessuten går en del av stien igjennom det jeg tror er en temmelig bløt myr, så det finnes nok bedre plasser i Nordmarka å sykle enn her. I 2020 skal regelverket oppdateres, så vi får eventuel ha det på TODO listen en stund frem i tid.

Deilig å være på tur.

Tømtehytta

Vi kom frem til hyttene etter ca 1 time og 20 minutters gange. Alle hadde på seg brodder, og det gikk greit å komme seg oppover med de på. Hadde vi ikke hatt de, ville nok turen vært mye mer spennende, og sannsynligvis resultert i knall og fall.

IMG_5723 (2)
Alltid god stemning når vi er fremme.

Tunet er veldig fint, og en representant fra DNT hadde tilsyn, så alt var tipp topp når vi kom opp. Vi tok en titt inn i Lille Tømtehytta og konstanterte at dette er en svært fin hytte. Den passer veldig godt hvis man er 2 personer, og det er lov å ha med hund.

Les denne artikkelen om Lille Tømtehytta: http://www.globetrotterelisa.com/en-hyttetur-i-oslos-villmark/

Vi kom oss inn i den store hytta, som har 2 rom med dobbeltseng og køye, pluss køyesenger i et eget rom. Jeg sjekket ikke om dette ekstra rommet hadde vedfyring eller ikke, men disse sengene kan ihvertfall ikke bookes på nett. I tillegg ligger det endel madrasser på hemsen, så her er det bare å sove der det er mulig hvis uventede gjester kommer utover kvelden.

Det er fin sitteplass, og stort kjøkkenområde med god plass til å kokkelere. Bra med kjeler og duppedingser, mangler bare en større gryte til å koke opp drikkevann. Vi var heldige og kunne hente vann i brønnen, men den fryser nok til når det blir skikkelig kaldt.

Hytta har solcellepanel, som ikke fungerer mellom klokka 11-15 på dagen. Da det startet å bli mørkt, var det deilig med lys. Men plutselig var strømmen slutt, og da var det bare å ta i bruk stearinlys. Blir nok litt korte dager midt på vinteren, så batteriene ikke får ladet seg opp. Det hadde bodd noen der dagen før og kanskje brukt endel strøm, så det kan også være en forklaring.

Korthus, lekselesing (lydbok) og normal lesing i bok. Hvilepuls.

Godt med plass rundt spisebordet gjorde kortspill mulig. Nelly fikk til og med gjort litt lekser. Vi fikk laget middag og hele gjengen var i seng i 21.30-tiden eller tidligere.

Hjemturen

Vi sto opp og fikk i oss frokost før vi pakket oss ut av hytten og skulle sette kurs mot Skar igjen.

Med brodder på beina, og flere plussgrader, gikk turen nedover lett som en plett. Vi brukte omtrent 1 time og 15 minutter, men det var fordi vi måtte gå tilbake og finne en brodd som en av oss hadde mistet.

Sina og Solvor går over broen på snarveien til Skar

Linker

3 Replies to “Tømtehytta i Nordmarka”

1. Tømtehyttene er så koselig! Om sommeren er turen opp til Tømtehyttene og videre bort til Sellanrå (også en hytte som kan leies, men ikke DNT-hytte) hvor du får knallfin utsikt over marka, en av mine favorittrunder. Jeg har til gode å overnatte på den store Tømtehytta, så den må jeg jo få tatt snart. Jeg har egentlig aldri sett syklister her, men da overholder de nok forbudet om å sykle i naturreservatet (som jeg faktisk ikke var klar over selv – flaut!). Grunnen til at jeg selv ikke har tatt med sykkelen hit, er nok kombinasjonen mye bratte kneiker og mye myr, men jeg har flere ganger sett sykkelspor, så noen har jo prøvd seg… Tusen takk for at du ofte linker til mine innlegg. Det setter jeg veldig stor pris på 🙂

1. Det er bare hyggelig å lenke til bloggen din, jeg finner mye inspirasjon der, og vi har mye felles fokus, selv om reisevanene avviker litt.

Jeg tror det hadde blitt veldig mye pæl å dytte sykkelen opp dit. Uansett så skal man ikke sykle der, ihvertfall ikke før reglene endres.

Det er nok koseligere på den lille hytta når man er to, men litt upraktisk når man er fem.