Planlegging av ferie og turer

Sommerferien 2017 var helt fantastisk, og vi startet å planlegge årets ferie når vi reiste rundt i Sverige og Norge med fullpakket bil og sykler til alle i familien. I forkant hadde vi gjort mye planlegging, og dette innlegget beskriver hvordan vi gjør det.

For oss er det svært viktig med god planlegging, det reduserer stress underveis i ferien, samtidig som planene kan endres basert på hvordan ferien utvikler seg.

Planlegging

Planleggingen av ferien er hovedsakelig mitt ansvar, og jeg henter inspirasjon fra alt mulig av kilder. Leser jeg en spennende artikkel om noe på nettet, legger jeg linken inn i Microsoft OneNote. Jeg tar bilder av avis og reisebeskrivelser i blader og noterer ned ting etterhvert som jeg kommer opp med ideer. Det samme gjør jeg med utstyr og andre tips som gjør at vi kan få enda bedre turer.

Vi setter opp en reiseplan, der det er en miks av bestilte overnattingssteder og aktiviteter, men også dager der vi i utgangspunktet planlegger å sove i telt eller være et sted der vi ikke har booket noen overnatting. Disse dagene kan vi enkelt endre på.

Aktiviteter

Å planlegge aktiviteter er det som kanskje tar lengst tid, og det er ofte det vi har tenkt å gjøre som påvirker all den andre planleggingen.

Google er vår venn og brukes flittig, all informasjonen vi kommer over legges inn i OneNote. En utfordring nå som vi skal til alpene er å planlegge reiseruten, så vi starter med en grov plan, og blir mer spesifikke etterhvert som planleggingen utvikler seg.

Mange destinasjoner har egne nettsider, og det er variabelt hvor god informasjonen der er. Vi bruker også i større grad videoer som ligger på sosiale medier (Facebook og YouTube spesielt) til å få et visuelt inntrykk av stedet. Ofte er det vanskelig å se hvor bratt en sti er på et kart, men ved å se noen sykle stien på en video får vi et bedre inntrykk. De destinasjonene som har investert i slike markedsføringstiltak har som regel ambisjoner om å differensiere seg fra de som ikke prioriterer dette. Vi ser også på blogger og videoer fra folk som har vært i disse områdene og gjort aktiviteter.

Hvis vi skal på skiferie, vet vi at vi kommer til å være svært slitne etter 5-6 dager på ski. Vi vet også at vi er veldig slitne av å sykle etter 3-4 dager. Da kan det være smart å legge inn en dag med ingen eller mindre aktivitet, slik at vi får nullstilt hodet og hvilt kroppen. Det er også bra for oss å ha noe variasjon i aktivitetene, så vi føler at vi ikke kun er på sykkelferie, selv om det er hovedaktiviteten vi skal gjøre i år.

Vår familie sykler på stier, ikke downhill – så vi ser etter bilder og videoer og ser om de som sykler har på seg helhjelm eller ikke. Har de helhjelm og full rustning, er det ikke noe for oss. Vi ser også på vanskelighetsgraden på stiene, og holder oss til blått og rødt. Sort er ikke noe for oss, da blir det bare sutring og trilling av sykkelen.

Geografi

Å planlegge en tur i Norge er ikke så problematisk, for det meste vet vi hvor fylkene våre er lokalisert, men geografi kunnskapen er ikke like god når det er snakk om planlegging i andre land. Google Maps er tatt flittig i bruk, og jeg har delt inn OneNote notatene mine i geografiske områder i hvert land.

OneNote bilde
Her er et eksempel på hvordan jeg har organisert OneNote

I eksempelet over ser dere at jeg har søkt på Østerrike (søk i høyre hjørne oppe) og får opp en side som jeg har lagt inn felles informasjon om hele landet. Her legger jeg for eksempel inn navn på nyttige app’er, lokale værtjenester i landet, oversikt over hytter i fjellene det går an å overnatte på og lignende.

Det flotte er at alt er søkbart, og at jeg synkroniserer dette mellom alle enheter jeg bruker (mobiltelefonen, jobb- og privat PC). Jeg har også delt tilgangen med Solvor, så hun legger inn informasjon som hun finner, og vi kan se når informasjonen har blitt oppdatert.

Hver gang jeg finner informasjon om et nytt sted, finner jeg ut hvor stedet ligger. Jeg har delt informasjonen inn i geografiske områder. Ved mange tilfeller finner jeg ut at ting jeg har funnet ligger ganske langt unna, og da lagrer jeg det til senere bruk.

På denne måten kan vi planlegge ut fra at vi skal ta en rundttur i Østerrike og slipper å kjøre på kryss og tvers. En annen fordel er at vi kan sjekke værmeldingen og faktisk dra til en annen del av landet hvis været er bedre der.

Kjøring

Vi har et prinsipp at vi enten har kjøredager, eller at vi har opplevelsesdager. Kjøredager har vi svært få av, men i denne ferien blir det minst en dag på vei ned fra Danmark og en dag på vei opp fra Østerrike som vi kommer til å sitte i bilen hele dagen. På en kjøredag har vi som regel ikke tid til å gjøre aktiviteter, men vi kan planlegge at vi stopper på et utkikkspunkt eller noe annet som ikke trenger å ta så mye tid.

Google Maps brukes til å sjekke avstander mellom stedene vi skal til, og jeg noterer dette i OneNote så vi har referanser. Jeg har vært på bilferie mange ganger som barn, og også i voksen alder – men jeg klarer ikke å huske hvilke avtander og hvor lang tid det tar å kjøre når årene går. Ofte tar det litt kortere tid enn det Google foreslår, men det skal ikke mer til enn litt veiarbeid eller en ulykke, så blir vi stående i kø. Det er greit å legge inn litt ekstra tid, for tissepauser og måltider tar lengre tid enn man ofte tror.

Når vi har opplevelsesdager der vi skal kjøre, prøver vi å begrense dette til maks 2-3 timer kjøring. Da kan vi starte på morgenen og kjøre til et sted der vi gjør en aktivitet, eller vi kan gjøre noe på dagen og kjøre videre på ettermiddagen eller kvelden. 2-3 timer kjøring går unna uten problemer, det er like mye tid som vi bruker når vi skal på hytta i Trysil.

Overnatting

De dagene vi har kjøredager planlegger vi oftest hvor vi skal sove. Da har vi et klart mål, uansett om det blir forsinkelser på grunn av veiarbeid eller trafikkulykker. Dette er i stor grad gjeldende når du kjører igjennom Tyskland. På Google Maps kan det se ut som du freser avgårde i høy fart nedover, men i virkeligheten kan du bli sittende fast i flere timer hvis du er uheldig.

Vi har også booket inn hoteller og andre bosteder på ruten. Booking av hotell er ingen utfordring, her finnes det en rekke app’er å velge mellom.

Når vi skal finne en leilighet eller et hus bruker vi AirBnB eller HomeAway. Jeg synes det kan være tricky å finne bosted som passer til vårt behov, det er stor variasjon på bildekvaliteten og beskrivelsene av bostedene. Først og fremst velger vi riktige datoer (vi har booket bosted på feil dato tidligere, så det har jeg blitt veldig fokusert på). Deretter riktig antall gjester. Når vi reiser 2 voksne og 3 barn, finnes det endel kreative utleiere som for eksempel leier ut med soveplass i stuen. Det er ikke så praktisk, spesielt ikke hvis det mangler skikkelige gardiner. Vi er vant til å sove i mørke rom, og det er ikke noe greit når vi våkner når sola står opp. Noen utleiere har også priser per person, og kalkylen kan bli mye høyere enn jeg har trodd, og da blir jeg bare irritert.

Campingplasser og hytter må vi som regel søke opp i Google. Informasjonen om campingplassen legger vi inn i OneNote, og jeg sjekker alltid hvordan plassen ligger i forhold til byen, og prøver å finne ut hvilke fasiliteter som finnes. Mange campingplasser nedover i Europa har imponerende fellesområder, badeland og mye mer. Siden vi ofte sover i telt, sjekker vi også om det er mulig. Oftest booker vi ikke plass, men satser på at noe er ledig.

Turisthytter finnes på egne sider, og nå som vi skal til alpene er det imponerende mange å velge mellom. I Tirol finnes det over 70 ulike steder man kan overnatte og få servert deilig mat, det er nesten umulig å finne ut hvilke man skal velge. Det finnes endel filtre som kan brukes på nettstedene.

Oppsummering

For oss er planleggingen en viktig suksessfaktor for en god tur. Vi legger inn mange timer i planleggingen av store og mindre turer, og den informasjonen vi ikke får bruk for der og da blir ofte tatt frem og viser sin verdi på et senere tidspunkt.

Årets sommerferie har vi nok brukt godt over 100 timer på planlegging, og det er verdt det!

Bildet fra Saalbach er hentet fra Pixabay.com og er tatt av Julchenn. Pixabay er en gratis bildeside.

4 Replies to “Planlegging av ferie og turer”

1. God tur! Blir nok veldig bra👌🏼 Vi kjørte i Tyskland i fjor, de holder på å oppgradere mange Autobahn strekninger, så det var mye stau😂 drikke og godis i bilen fixer det meste da👍🏼