19 Fylkestopper

Prosjektet vi har startet med å gå på ski til alle de 19 fylkestoppene i Norge går sakte men sikkert fremover. Vi har ikke hastverk, men målsetningen er å ta “noen topper” hvert år. Vi har etterhvert kommet oss opp på 12 topper på ski og 4 topper på beina (Rondslottet, Folarskardnuten, Storskrymten og Oksskolten).

Nå har vi kommet dit i prosjektet at de toppene som står igjen krever endel mer planlegging og relativt lang reisevei.

På denne siden finner du linker til de turene vi har forsøkt oss på, og vi håper det inspirerer. Du kan også trykke på det interaktive kartet under og komme til artiklene på de turene vi har gått.

Gaustadtoppen (1882 moh)

TELEMARK

Jens går opp mot Gaustadtoppen
Nydelig vær på vei opp til Gaustadtoppen

Dette var den første fylkestoppen vi tok, og er en av de mest tilgjengelige og fineste turene å ta. Høyeste topp i Telemark.

Senere tok vi toppen sammen med barna, og vi kommer sikkert til å ta den flere ganger.

Gaustadtoppen

Topptur med telt på Gaustadtoppen

Galdhøpiggen (2469 moh)

OPPLAND

Norges høyeste fjell var stedet der Jens fridde til Solvor og fikk ja. Denne toppen ligger i Oppland.

Galdhøpiggen

Denne toppen tok vi også sammen med barna på beina sommeren 2020.

Galdhøpiggen fra Spiterstulen på sommeren

Puttegga (1999 moh)

MØRE OG ROMSDAL

Puttegga
Alle var veldig glade for å komme til toppen. Turen tilbake skrev seg inn i minnet som den mest slitsomme vi har hatt så langt.

Toppen som er svært nær 2000 moh, ligger i Møre- og Romsdal og kan virkelig anbefales. Vi tok denne toppen med Nelly som den gang var 12 år. Vi gikk på randonne, den kan også gås på fjellski. Vi snakker enda om hvor slitne vi var.

Ekspedisjon: Puttegga

Fjellsjøkampen (812 moh)

AKERSHUS

20170226_144123253_ios
Sina og Oline sin første fylkestopp!

Høyeste topp i Akershus ligger i Hurdal og kan gås hele året. På denne turen hadde vi med Sina og Oline som den gangen var 6 år.

Ekspedisjon med Fjellsjøkampen som mål

Kjerkeberget (631 moh)

OSLO

20170401_120825884_iOS
Ingen høydare, men vi har vært der!

Dette ble litt av en tur, skiføret var preget av sesongavslutning med dårlig snømengde, så mesteparten av turen ble tatt på beina. Vi kom oss opp, og var helt ferdige etter 15 kilometer anmarsj hver vei.

Kjerkeberget

Sæbyggjenuten (1507 moh)

AUST-AGDER

20200228_114455482_iOS
Solvor på vei ned fra Sæbyggjenuten etter vårt andre forsøk. Toppen kan dere skimte i bakgrunnen

Vi forsøkte oss på denne toppen i Februar 2018, men måtte snu på grunn av dårlig vær. Denne første gangen gikk vi fra Telemark, og vi bestemte at neste forsøk skulle være fra Aust-Agder.

Andre forsøk gikk bedre, vi gikk denne gangen fra Berdalen, kom opp til toppen og kunne kjenne på en enorm mestringsglede.

Dette er det høyeste punktet i Aust-Agder, som nå er en del av Agder.

Aust-Agder: Sæbyggjenuten

Fylkestopp i Aust-Agder: Sæbyggjenuten

Slavasshøgda (336 moh)

ØSTFOLD

Ikke spesielt krevende tur, men et stykke å kjøre fra Lørenskog. Den største utfordringen er nok skiføret. Før fylkessammenslåingen så kunne denne toppen bli en del av Akershus, og dermed er den ikke lengre høyeste topp i Østfold. Vi bryr oss ikke om det og holder oss til de opprinnelige fylkestoppene i dette prosjektet.

20200307_095419985_iOS
I mars 2020 gjorde vi vårt 2. forsøk på Slavasshøgda. Skiføret i terrenget var ikke optimalt, men på skogsveiene gikk det greit. Her er gjengen på toppen av den laveste fylkestoppen i Norge.

Den andre gangen vi forsøkte oss på Slavasshøgda kom vi til topps.

Les mer om det her: Østfold: Slavasshøgda

Første forsøk i 2018 stoppet opp på grunn av manglende skismurning og bakglatte ski for de minste sin del. Vi ble enige om å komme igjen for å fullføre, og det fikk vi til nesten to år senere.

Fylkestopp i Østfold: Slavasshøgda

Vassdalseggi (1658 moh)

ROGALAND

20200425_135620823_iOS (2)
Vassdalseggi klarte vi sammen med gode venner i slutten av April 2020. Været var helt fantastisk, men det ble en skikkelig lang og slitsom tur.

Den 29. Februar 2020 gjorde vi første forsøk på Vassdalseggi. Dagen før hadde vi gått opp på Sæbyggjenuten under gode forhold. Vær og vind gjorde at vi måtte snu før vi hadde kommet opp til eggen.

To måneder senere kom vi tilbake med våre venner Roger og Sander Slinning. Dette var deres første topptur, og utfordringen var stor. Vi sov i telt ved Haukeliseter Fjellstue, som var stengt på grunn av corona viruset. Været var fantastisk og vi kom til topps alle sammen.

Rogaland: Vassdalseggi

Forsøk på Vassdalseggi i Rogaland

Rondslottet (2178 moh) – kun på beina

HEDMARK

20190929_104536902_iOS
Nesten fulltallig familie på Rondslottet

Vi hadde vært på rekognisering i Rondane i høstferien 2016, og planla å ta denne toppen på en helg. Det er viktig å ta hensyn til reinsdyrene som kalver i området. Høyeste topp i Hedmark.

I høstferien 2019 kom vi nok en gang til Rondvassbu. Denne gangen bodde vi i telt og gikk opp til Rondslottet med Sina og Oline (som var 8 år). En lang tur som vi var svært stolte av å fullføre.

Rondslottet

Vestfjellet (634 moh)

VESTFOLD

Vi hadde ett forsøk på Vestfjellet under dårlige forhold, deretter en tur på beina før vi i Januar 2021 hadde perfekte forhold og kom oss til topps.

En topp som er utfordrende fordi den ligger i Vestfold. Dette fylket er jo kjent for godt skiføre…

Topptur til Vestfjellet på ski

Kommunetopp i Holmestrand: Vestfjellet

Fylkestopp i Vestfold: Vestfjellet

Øksfjordjøkelen (1204 moh)

FINNMARK

For en tur! Selv om vi ikke kom opp til Øksfjordjøkelen, har vi ingenting imot å komme tilbake. Vi kan bare håpe at været blir like bra neste gang vi drar hit.

Denne toppen forsøkte vi oss på i Mai 2016, men måtte snu. Neste gang skal vi bruke guide. Dette er det høyeste punktet i Finnmark og ligger ca. 2 timers kjøretur fra Alta.

Vi kom tilbake i Mai 2021 og tok toppen med Tore Karlstrøm fra Spor Guiding som guide.

Til topps i Finnmark: Øksfjordjøkelen

Øksfjordjøkelen

Folarskardnuten (1933 moh) – tatt på sommeren

BUSKERUD

Denne toppen er litt kinkig å gå på ski – kan nås fra to sider, og har partier som er svært bratte.

Denne toppen ble først vurdert som et alternativ for topptur på ski i Februar 2020, men været på Hallingskarvet var veldig røft. Vi tenker å ta denne toppen samme helg som Hardangerjøkulen.

I August 2020 tok vi turen sammen med Sina (9 år) og Oline (9 år). Det ble til nå vår lengste tur.

Folarskardnuten i strålende vær

Hardangerjøkulen (1863 moh)

HORDALAND

Her har vi en kilometer igjen til toppen av Rogaland. Hytta i bakgrunnen heter Jøkulhytta og er en nødbu

Dette er en flott topp, så flott at mange går opp til den på 17. mai i bunad! Toppen av Hordaland er tilgjengelig fra Finse, og dit må du tar tog, eller eventuelt gå et stykke på ski. Denne toppen har vi planlagt å ta et par ganger, men værmeldingen har stoppet oss.

Hardangerjøkulen

Jiehkkevarri (1832 moh)

TROMS

Jens på vei opp det bratteste partiet mot Jiehkkivarri. Omtrent 50 grader bratt. En vill opplevelse. Foto: Magnus Eriksson / Tromsø Mountain Guides

Troms høyeste punkt er ikke et barneskirenn. Vi måtte ha med guide og valgte Magnus Eriksson fra Tromsø Mountain Guides. Forholdene var lagt til rette, selv om det var steinhardt føre.

Toppen ble tatt i Mai 2021.

Jiehkkevárri

Storskrymten (1985 moh)

SØR-TRØNDELAG

På vei opp til Storskrymten på sommeren

19 km en vei. 12-14 timers tur. Tipper det blir minst en overnatting for å nå toppen av Sør-Trøndelag. Vi har lagt planen, og vurderte å ta denne på ski i Februar 2020. Siden vi begynner å gå tom for kortreiste alternativer begynner denne turen å bli høyaktuell.

Sommeren 2021 tok vi Storskrymten på beina som en del av en hytte til hytte tur på Dovre.

Hytte til hytte tur på Dovrefjell

Fylkestopper vi ikke har forsøkt oss på enda

Det er mange topper å ta av, og vi har fremdeles endel igjen.

Urdalsknuten (1433 moh)

VEST AGDER

Høyeste topp i Vest-Agder krever litt tid og planlegging når turen går fra Lørenskog. Er ikke spesielt godt tilgjengelig.

Vi hadde opprinnelig planen om å ta denne toppen i Februar 2020, men dessverre hadde vi hverken tid eller været på vår side.

Storen / Store Skagastølstind (2405 moh)

SOGN OG FJORDANE

Denne toppen går det ikke an å stå på ski hverken helt til topps, eller fra toppen og ned. Ligger i Hurrungane og er et av de mest omtalte fjellene i området. Kanskje vi går på ski opp dit man må starte å klatre? Det kan være en utfordring i seg selv.

Jetnamsklumpen (1512 moh)

NORD-TRØNDELAG

Dette fjellet har de lagt langt fra nærmeste vei. Tror det beste er å “angripe” fra Sverige.

Oksskolten (1915 moh)

NORDLAND

Nordlands høyeste fjell er beskrevet som en lang og bratt tur.

Planen vår er å ta denne på beina sommeren 2021, noe vi gjorde. Blogginnlegg om dette kommer.